5 клас


30.04.2021
Українська література
Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості



29.04.2021
Українська мова
Звертання. Роль звертань у мовленні



28.04.2021
Українська мова. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення

Українська література
Григір Тютюнник.Коротко про письменника."Дивак".Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини .
Паралельність і єдність двох світів - природи і людини у творі.




26.04.2021
Українська мова 
ДИКТАНТ


23.04.2021
Урок мовленнєвого розвитку Художній етюд про природу (письмово)
Ця тема розглядалася на уроці-відеоконференції. Якщо Ви пропустили заняття, то маєте "Н".

22.04.2021
Розвиток мовлення.Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення

Опрацювати сторінки 197-198 підручника, виконати вправу 459 


21.04.2021
Українська література
Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям."Осінь-маляр із палітрою пишною..."









Українська мова
Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками А, АЛЕ, І, Й).
Кома між однорідними членами




19.04.2021
Контрольна робота. Словосполучення, просте неускладнене речення

І варіант

1.У реченні Урочисто відчиняються двері  рідної школи наявні

А Два словосполучення

Б Три словосполучення

В Чотири словосполучення

Г П’ять словосполучень

Д Шість словосполучень

 

2.Не є словосполученнями поєднання слів у рядку

А Голову похилити, день теплий, далекий родич.

Б Голубе небо, хустка з китицями, читав голосно.

В Сад цвіте, війна і мир, серед лісу.

Г Дивне відчуття, білий від снігу, літній місяць.

Д Малювати ескіз, самотня людина, сидіти зручно.

 

3.У котрому рядку між компонентами в словосполученнях  відсутній граматичний зв’язок ?

А Важкий камінь, вечірні сутінки, марно сподіватись.

Б Відповідає правильно, злетіти високо, читати вголос.

В Випадкова зустріч, дзвінка пісня, тремтить сполохано.

Г Четвертий місяць, рівна стежка, кожний із них.

Д З доброю посмішкою, відчинив віконце, мити підлогу.

 

4.У котрому рядку у всіх словосполученнях головне слово виражене дієсловом ?

А Теплий вересень, добірні овочі, чарівний погляд.

Б Розмовляти тихо, вється над стежкою, вийшов з кімнати.

В Любов до землі, дуже тихо, стародавні міфи.

Г Дуже прикро, зовсім скоро, діяв по-дружньому.

Д Мати бажання, світлий розум, придбати книжку.

 

5.У котрому рядку всі словосполучення прислівникові ?

А Мовні шаради, навчитись любити, символізує красу.

Б Утричі швидше, дуже весело, далеко від своїх.

В Працювати старанно, десятий клас, закохані в минуле.

Г Розкішно жити,  співати дзвінко,  розповідати уважно.

Д Рожева стрічка, склянка молока, небесна  блакить.

 

6.Синтаксично невільні словосполучення  записані в рядку :

А Коштовний скарб, рідна мова, назвати сонцем.

Б Чорне море, дати драла,  однорідні члени.

В Розцвіли в саду, людської честі, чарівний світ.

Г Калинова сопілка, рожевий лист, глибокий колодязь.

Д Проміння сонця, плавали на човнах, створював настрій.

 

7.Непоширене речення записане в рядку :

А Надійшла осінь.

Б Біля дерева причаїлося ще кілька боровиків.

В У пожовклій траві заховалося зайченя.

Г Сонячне проміння заглянуло в шибку.

 

8.Речення з одним головним членом –присудком записане в рядку :

А Стежинка кличе в ліс.

Б Ми вивчаємо історію рідного краю.

В Занесло землю снігом.

Г Важкі краплі роси падали в траву.

Д Шумлять від вітру дерева.

 

9.Спонукальне  речення записане в рядку (розділові знаки у кінці речення пропущено ):

А Посадим , друзі в школі сад

Б Чи готовий ти відповідати за свої вчинки

В На клумбі буйно цвіли айстри.

Г Духмяний хліб лежав на столі.

Д  Як звати твою подругу

 

10.Розповідне речення записане в рядку(розділові знаки у кінці речення пропущено ):

А Ми шануємо  традиції рідного краю

Б Шануймо  своїх  матерів

В Шануй батька й матір

Г Шануйте  українську мову

Д Чи шануєте ви традиції рідного народу

 

11.У котрому реченні присудок виражений прикметником ?

А Довгим ключем відлітають журавлі.

Б Небо погідне, синє.

В Туман клубочиться над сонним озером.

Г На підлозі бавилось кілька діток.

Д Незабаром розгулялася буря.

 

12.У котрому реченні підмет виражений займенником ?

А Розлога верба схилилася над водою.

Б Щира посмішка зігрівала нас.

В Ліс ще дрімає в передранішній тиші .

Г Вони попрямували вздовж дороги.

Д Листя поволі кружляло в повітрі.

 

13.Установити відповідність .

1. Щира посмішка                            А Прислівник + прислівник

2.Говорити    цікаво.                        Б Прикметник + іменник

3.Розповідати казку.                        В Іменник + іменник            

4. Пісня про хліб                              Г Дієслово + іменник

5.Дуже весело.                                 Д Дієсловоо+ прислівник

 

14.Установити відповідність (розділові знаки у кінці речення пропущено ):

1.Розповідне поширене                    А Пожовтіло листя

2.Розповідне непоширене                Б Коли відбудеться засідання гуртка

3.Питальне    односкладне               В Вивчай правила

4. Питальне  двоскладне                  Г Синя річка тече край городу

5.Спонукальне                                  Д Пам’ятаєш про останню зустріч

 

15.Установити відповідність.

1.Розповідне , неокличне , поширене, двоскладне.         А Вирушаймо в далеку дорогу.

2.Розповідне, окличне, поширене, односкладне.             Б Дівчина прямувала додому.

3.Питальне, окличне,  поширене , двоскладне.               В Розповідають про цю новину   захоплено!

4.Питальне, неокличне, поширене, односкладне.           Г Чи ви поїдете завтра на екскурсію ?!

5.Спонукальне, неокличне, поширене, односкладне.     Д Чи знаєте своє минуле ?

 

16. Скласти й записати текст «На порозі зими» , використовуючи подані словосполучення.

Стало пусто, холодний подих, несміливі промені,  скинули листя, перші заморозки, зимовий спочинок, сонна земля.

 

 

 

Словосполучення. Речення

ІІ варіант

1.У реченні  Білі тумани пливуть повагом по землі наявні

А Два словосполучення

Б Три словосполучення

В Чотири словосполучення

Г П’ять словосполучень

Д Шість словосполучень

 

2.Не є словосполученнями поєднання слів у рядку

А Веселий хлопець, відвідав друга, вийшов з дому.

Б  Поволі темніє, славний  край,  прекрасна земля.

В Під стежкою, квіти пахнуть, пекти раків.

Г  Мій земляк, отримав листа, осінні квіти.

Д Учорашній випадок, зробити добре, подивитися наліво.

 

3.У котрому рядку між компонентами в словосполученнях  відсутній граматичний зв’язок ?

А Холодне молоко, шапка брата, довгожданий гість.

Б Щебечуть солодко, слухає уважно, думати правильно.

В Приїхав з Криму, подарувати товаришеві, бачимо ліс.

Г Оберігати природу, багата на квіти, веселий день.

Д З  чистими помислами, має слово, помітив небезпеку.

 

4.У котрому рядку у всіх словосполученнях головне слово виражене дієсловом ?

А Прекрасна мова, гарячий чай, лагідні горлиці.

Б Допомагати батькам, пізнати голос, вивчати історію.

В Промінь сонця, казка бабусі, подумати про друга.

Г Слухати музику, роздуми над твором, співаю пісні.

Д Говорити правду, пухка земля, розквітла пишно.

 

5.У котрому рядку всі словосполучення прислівникові ?

А Вміння малювати, радісно від почутого, літнє пальто.

Б Дуже гарно, особливо цікаво, дуже широко.

В Вивчити напам’ять, жити в селі, рідна ненька.

Г Цікава історія, шоста година, сольний концерт.

Д Зграя птахів, шум акації, спів солов’їв.

 

6.Синтаксично невільні словосполучення  записані в рядку :

А Безмежний степ, швидка річка, блідий місяць.

Б Пекти раків, Тихий океан, розділові знаки.

В Танцювати вальс, допомагати словом, замовити книгу.

Г Темний вечір, трудова діяльність, велике сонце.

Д Навчати музики, читати детектив, дарувати квіти.

 

7.Непоширене речення записане в рядку :

А Світить сонце.

Б Лісова галявина розкинулася перед нами.

В Сонячний зайчик заглянув до мого вікна.

Г Отчий дім кличе  мене до себе.

 

8.Речення з одним головним членом –присудком записане в рядку :

А На небі почали з’являтися білі хмаринки.

Б Яскраве світло мене засліпило.

В Вітром розвіяло купу листя.

Г Над лісом зійшло сонце.                                 

Д Дівчата плели вінки з ромашок.

 

9.Спонукальне  речення записане в рядку (розділові знаки у кінці речення пропущено ):

А  Мужай, прекрасна наша мово

Б  Мирно воркують лагідні горлиці.

В У степу поволі темніє.

Г Сонце заховалось за хмари.

Д  Ти бував у далеких Карпатах

 

10.Розповідне речення записане в рядку(розділові знаки у кінці речення пропущено ):

А Ми вивчаємо цікаву тему.

Б Вивчаймо мову рідної матері

В Вивчай звичаї народу

Г  Вивчайте історію козацтва

Д Чи вивчаєте ви напам’ять вірші

 

11.У котрому реченні присудок виражений прикметником ?

А Небо на сході стало світліти.

Б Вітер колючий, холодний.

В Уже сніг покрив білою ковдрою землю.

Г Над містом стояла літня ніч.

Д Була чудова золота пора.

 

12.У котрому реченні підмет виражений займенником ?

А На подвір’ї красувалася калина.

Б  Задушевна пісня линула землею.

В Шелестить пожовкле листя.

Г Він не прийшов на цю зустріч.

Д Вечірня зоря палахкотіла на сході.

 

13.Установити відповідність .

1. Блакитне небо                                     А Прислівник + прислівник

2.Працювати творчо                               Б Прикметник + іменник

3.Милуватися краєвидом                       В Іменник + іменник            

4. Мелодія пісні                                      Г Дієслово + іменник

5.Дуже  впевнено                                    Д Дієсловоо+ прислівник

 

14.Установити відповідність (розділові знаки у кінці речення пропущено ):

1.Розповідне поширене                    А Кружляє листя

2.Розповідне непоширене                Б Де відбуватимуться змагання з футболу

3.Питальне    односкладне               В Відчувай біль оточуючих

4.Питальне двоскладне                    Г Ясне сонце почало підніматися над лісом

5.Спонукальне                                  Д  Розумієш  теоретичний матеріал

 

15.Установити відповідність.

1.Розповідне , неокличне , поширене, двоскладне.      А Шануймо своїх матерів.

2.Розповідне, окличне, поширене, односкладне.          Б Вітер повіяв зі сходу.

3.Питальне, окличне,  поширене , двоскладне.             В Про добро пишуть щиро!

4.Питальне,неокличне, поширене, односкладне.          Г Чи ви візьмете участь у змаганнях ?!

5.Спонукальне, неокличне, поширене, односкладне.   Д Чи відчуваєте у собі силу ?

 

16. Поширити речення другорядними членами.

Надійшла зима. Облетіло листя. Подув вітер. Розповзлися хмаринки. Заснула земля. Засумували поля.



Детальніше тут: https://site-logvinenko.webnode.com.ua/products/test-slovospoluchennya-rechennya-5-klas/

16.04.2021
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її засобами поетичної мови. "Дощ" ("Благодатний, довгожданий...")

Вивчити один із віршів М.Рильського напам'ять


15.04.2021
Українська мова
Обставина як другорядний член речення

Вивчити правило на сторінках 191-192, виконати вправу447



14.04.2021
Українська література
Контрольна робота. Творчість Тараса Шевченка, Павла Тичини, Євгена Гуцала
https://naurok.com.ua/test/kontrolna-robota-taras-shevchenko-pavlo-tichina-vgen-gucalo-139166.html
 Скопіюйте, будь ласка, це посилання і виконайте тест, перейшовши на відповідну сторінку. результат тесту сфотографуйте і надішліть мені.


Українська мова
Означення як другорядний член речення

Вивчити правило на сторінках190-191, виконати вправу 422


12.04.2021
Українська мова
Додаток як другорядний член речення
Вивчити правила на сторінці 188 Виконайте вправу 439

09.04.2021
Тема: Євген Гуцало. "Лось". Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань



08.04.2021
Тема: Пунктуаційна помилка та її умовне позначення
Прочитайте поданий матеріал, вивчіть правило «пунктуаційна помилка».

Пунктуаційна помилка – помилка, пов’язана з порушенням правил пунктуації. Це може бути пропуск розділового знака, зайвий розділовий знак або неправильний вибір знака. При перевірці письмових робіт пунктуаційні помилки позначають значком V.

Записати текст, розставивши потрібні розділові знаки. Визначити межі речень. Підкреслити в реченнях граматичні основи (підмети і присудки).

Голка – риба

Усім нам добре відомо, навіщо існує голка і тобі неважко уявити собі як вона виглядає але ж чому цю рибу називають голкою подивись на неї й одразу здогадаєшся адже вона видовжена точнісінько як голка от здорово голка – риба і голка швацька одна живе в морі а друга оживає в руках кравця.


07.04.2021
Українська література
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла - наскрізна тема світового мистецтва.Порушення цієї теми в оповіданні "Лось"


Знати зміст оповідання

Українська мова
Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням




Опрацюйте таблиці. Доберіть власні приклади до кожного із правил


05.04.2021
Українська мова

Тема: Речення. Граматична основа речення. Речення з одним головним членом
Домашнє завдання: вивчити правила на сторінках 180-182, виконати вправу 418


02.04.2021
Українська література
Тема: Павло Тичина. Мелодійність віршів "Гаї шумлять...", "Блакить мою душу обвіяла..."


Домашнє завдання: вивчити одну із поезій П.Тичини напам'ять.


01.04.2021
Українська мова
Тема: Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні. Послідовність синтаксичного розбору словосполучення 
Домащнє завдання: вивчити правила параграфа 33 (с. 175 - 179), виконати вправу 411


31.03.2021
Українська література
Тема: Павло Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття. "Не бував ти у наших краях!"

Домашнє завдання : опрацювати сторінки 199-201


Українська мова
Контрольна робота

1. У якому реченні неправильно використано чергування у-в?

   а) Впродовж віків жінка на нашій землі виховувала дітей

   б) Щовесни через увесь піст жінки пишуть писанки

   в) Майже в усіх народів яйце вважається джерелом життя.

2. Визначити, в словах якого рядка наявне явище уподібнення:

    а) колядка, казка, шибка

    б) легко, вікно, дерево

    в) розказати, випадок, схема.

3. Знайти рядок, де в усіх словах відбувається спрощення:

    а) тиждень, компост, контраст

    б) область, хвастати, зап'ястя

    в) радість, перехрестя, проїзд.

4. Відшукати слово без м'якого знака:

    а) виховател…ці;

    б) бул…ці;

    в) нян…ці;

    г) учител…ці.

5. Знайдіть слово, в корені якого стоїть апостроф:

    а) моркв…яний;

    б) духм…яний;

    в) мавп…ячий;

    г) дерев…яний.

6. Виділіть рядок, в якому всі слова вживаються з апострофом:

    а) пор…ядок, бур…я, п…ята;

    б) під…їхати, зв…язок, цв…ях;

    в) об…єм, подвір…я, в…ялий.

7. Знайти слово, в якому м'які приголосні подовжуються:

    а) терт…я;

    б) вістр…я;

    в) узбереж…я;

    г) лист…я.

8. Записати п'ять слів, які б ілюстрували подовження приголосних в іменниках жіночого роду в орудному відмінку.

9. Виділити рядок, у якому подвоєння приголосних внаслідок збігу префікса і кореня:  

    а) цінний, відділений, денний, безземельний;

    б) беззубий, відданий, оббігти, беззвучний;

    в) настінний, розрісся, широченний, віддзеркалення.

10. Указати рядок, у якому в усіх словах подвоєння приголосних внаслідок збігу:

    а) волосся, сонний, вугілля, ллє;

    б) беззвучний, обличчя, міддю, туманний;

    в) понісся, віддячити, осінній, юннат.

11. Запишіть п'ять слів із префіксами роз-, без-.

12. У якому рядку в усіх словах можливе чергування приголосних?

     а) берегти, плакати, рубати;

     б) казати, чистити, носити;

     в) летіти, шукати, бачити


29.03.2021
Тема:

Узагальнення і систематизація вивченого з теми "Орфоепія.Орфографія"
Домашнє завдання : готуватись до контрольної роботи

--2020 рік--


21.05.2020 р. 
Тема: Повторення.Лексикологія. Будова слова і орфографія
Повторити правила на с. 36,42,48,53,57,62,66, 72, 74,77,83,84.
Списати текст. Всі слова першого речення розібрати за будовою


19.05.2020 р.
Тема: Контрольна робота
(завдання виконати і надіслати до 22.05.2020)

Складне речення. Пряма мова. Діалог


1.Складним називається речення, в якому:

а) одна граматична основа;  б) дві і більше граматичних основ;   в) є другорядні члени речення.

2.Вкажіть складне речення:

а) Стара черемха заздро поглядала на першу вишню;

б) Шумить і хвилюється Київ і сонце сміється з висот;

в) Сонце обливало землю рожевим світлом і ніжно цілувало своїми іскорками.

3. Вкажіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:

а) Сонце підбилося вгору, і туман розвіявся;

б) Сонце вже звернуло з обіду, і хилиться на захід;

в) Сонце спускалося до обрію, і вся вулиця палахкотіла полум’ям.

4.Чуже мовлення, передане дослівно, називається:

а) діалогом;   б) прямою мовою;   в) цитатою.

5. Вкажіть речення з прямою мовою ( розділові знаки пропущено):

а) Він правді дивився у вічі;

б) Віддай мені корову назад каже багатий вбогому братові;

в) На плакаті написано щоб учні дружили з книгою.

6. Вкажіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:

а) « Той лиш пошани достоїн, хто мову шанує свою», - підкреслював Володимир Сосюра;

б) Я запитав товариша: «Ти підеш на річку ловити рибу?»;

в) «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину» - слушно застерігає Василь Симоненко.

7. Вкажіть речення, у якому правильно розставлені розділові знаки:

а) «Як гарно»! – сказала сестра;

б) На плакаті написано: «Дружіть з книгою!»;

в) « Я піду на річку ловити рибу» - сказав Олег.

8. Вкажіть речення, яке відповідає  схемі А: «П?»:

а) Не на тебе ждать я буду поет відповідає;

б) Тут поет запитав Хто там;

в) Лицар крикнув От спасибі .

9. Вкажіть схему, яка відповідає  реченню  Котра година  запитує Михайлик:

а) А: «П?»;   б) «П», - а;   в) «П?» - а.

10. Виправте помилки:

Книжка дуже цікава , ми влаштовуємо її обговорення : « Сказала вчителька».

11. Розставте розділові знаки при діалозі:

Мамо а Зайчик - Побігайчик боїться Кози перебиває Павлик материну казку.

Боїться боїться моя дитино відповідає матуся.

Мамо нащо та погана Коза – Дереза знов питає Павлик.

Так Бог дав сину гомонить мати далі



18.05.2020 р. 
Узагальнення вивченого з теми "Пряма мова.Діалог"

  1. Бліц-інтерв,ю.

  • Розмова двох осіб – це…(діалог)

  • Слова кожного із співрозмовників в діалозі називаються…(реплікою)

  • Перед кожною реплікою ставиться…(тире)

  • Кожна репліка починається з нового …(рядка)

  • Пряма мова завжди береться в…(лапки)

  • Після слів автора перед прямою мовою ставиться…(двокрапка)

  • Дослівно передане висловлювання однієї особи називається…(прямою мовою)

  • Чим у реченні супроводжується пряма мова? (словами автора)

  • Де в реченні буває пряма мова? (на початку речення, в кінці речення)

  • Які розділові знаки ставимо, якщо пряма мова стоїть на початку речення?(лапки, кома, тире)

  • Які розділові знаки ставимо, якщо пряма мова стоїть після слів автора?(після сл.. ав. – двокрапка, лапки)

  • Як пишуться слова автора перед прямою мовою?(з великої букви)

  • Як пишуться слова автора після прямої мови?(з маленької букви)

  • Які розділові знаки можуть стояти після прямої мови?(крапка, знаки оклику чи питання)

  • Наведіть приклади речення з прямою мовою.

  • Списати.Накреслити схему кожного з поданих речень.

    Якось у мене запитав мудрець: «Що більше всього перебріхано, людино?» Я говорив і говорив, і видихнув насамкінець: «Без сумніву, історію Вкраїни...» (О. Завгородній). «Дурні, бо бідні. Бідні, бо дурні»,— віщують нам переродки брудні (М. Шевченко).


15.05.2020 р. 
Тема: РЗМ. Стилі мовлення (повторення). Виразне читання вголос текстів публіцистичного стилю
Підготуйтесь і прочитайте виразно вголос текст на с.223-224 своїм рідним 
Стилі мови: публіцистичний і науковий – Українська мова та література


Тема: Синтаксичний практикум
Повторіть правила, перейшовши за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=V3fZ93TfNT4
 
Орфографічно-пунктуаційна робота.
Завдання – вставити, де потрібно, пропущені букви, апостроф, розставити розділові знаки, побудувати схеми.
  1) Питаєт…ся Трав…яний Хлопч…к Чи подобаєт…ся тобі на ч…рівному горищ… 2) Ти зб…райся не…спіши додав Арсен Ми отут на травич…і поч…каємо. 3) В обіймах хмар мовч…ли скелі І хмари так сказали їм О любі сестри пол…тім в краї щас…ливі і в…селі. 4) Змилуйся над наш…ю молодіст…ю наш…ю любов…ю ридала Мирослава. 


12.05.2020р.
Тема: РЗМ. Письмовий твір про цікавий випадок із життя класу

Бесіда

·       Які ви знаєте типи текстів?

·       Чим розповідь відрізняється від опису та роздуму?

·       На яке питання відповідає твір-розповідь?

·       Які ознаки має текст-розповідь?

Робота зі схемою-опорою



Робота зі словником

► Що таке розповідь?

Розповідь — це повідомлення про якісь події, що розгортаються в часі.

Початок дії → розвиток події → кінець події

► Як ви розумієте поняття «досвід»?

Досвід (у, ч.) 1. Сукупність знань, уміння, які набуваються в житті, на практиці; мудрість, практика, школа, життя.

Робота в парах

► Прочитайте початки учнівських творів. Доберіть заголовки.

► З’ясуйте, що вони виражають — тему чи основну думку.

► Продовжте їх так, щоб вийшло оповідання про випадок із життя.

Твір 1

Як тільки трохи стемніло, Сергійко побіг на вулицю на те місце, де вчора зустрів їжачка. Постояв трохи і вже хотів іти далі. Як раптом побачив, як через дорогу поспішав їжачок, а за ним котилися ще два маленькі колючі клубочки...

Твір 2

Рано-вранці Марійка пішла в ліс по суниці. Вона швидко назбирала повний кошичок ягід і побігла додому. Перестрибуючи через прохолодні від роси купини, дівчинка спіткнулася, впала і вколола коліно. Виявилося, що під купиною був їжак. Він запирхав, як мотоцикл. Марійка заплакала від болю, сіла на купину і почала платтячком витирати кров на нозі.


IV. СКЛАДАННЯ ПЛАНУ ТВОРУ

Робота зі схемою-опорою



► Напишіть план до твору-розповіді на основі власного досвіду.


V. САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ОПОВІДАНЬ

Робота з пам'яткою щодо складання твору

Прислухайтеся до порад!

1. Придумайте назву вашої розповіді.

2. Чітко визначте тему й основну думку висловлювання.

3. Назвіть місце й час події, про яку розповідаєте.

4. Не забувайте, що розповідь повинна мати вступ, основну частину і закінчення.

5. Зверніть увагу на дієслова, бо саме навколо дії розгортається зміст розповіді.

6. На які думки вас наштовхнула подія?


VI. НАПИСАННЯ РОБОТИ В ЧОРНОВОМУ ВАРІАНТІ

Орієнтовний обсяг твору — 0,5-1,0 сторінки.

Довідка (за необхідності): В оповіданні використати слова і словосполучення давно, недавно, незабаром, пухнастий, вирішити, лагідні оченята, кумедна хода, бешкетник.


VII. РЕДАГУВАННЯ РОБОТИ ЗА ПАМ'ЯТКОЮ Й ПЕРЕПИСУВАННЯ

Пам'ятка

1. Зміст твору повинен відповідати темі (про що пишете) та основній думці (що будете стверджувати).

2. Структуруйте твір відповідно до складеного плану.

3. Частини твору мають бути логічно пов’язані.

4. Стежте за порядком викладу думок.

5. Не пишіть зайвого, того, що не стосується теми.

6. Використовуйте все багатство української мови.

7. Мовні засоби, використані у творі, мають відповідати обраному стилю мовлення.



08. 05. 2020 р.
Тема:
Діалог. Розділові знаки при діалозі
Вивчіть правило на с. 222.   Виконайте вправи 515, 516.


07.05.2020 р.
Тема: 

 Складання розповіді «Чого навчив мене мій тренер» (мій керівник гуртка, бабуся, дідусь чи хтось із близьких) із використанням речень, що містять пряму мову

Мета: навчальна — актуалізувати знання учнів про типи мовлення; навчати складати розповіді на задану тему за планом; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, зв'язне усне та писемне мовлення, уміння застосовувати вивчені правила на практиці; виховна — сприяти формуванню культуру спілкування, прагнення до самовдосконалення.


Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні розрізняють типи мовлення; уміють складати тексти розповідного характеру, використовувати вивчені правила на практиці; розширюють свій кругозір; прагнуть самовдосконалення, розвитку своєї особистості.

Хід уроку


Звернення вчителя до учнів

— «Один добрий досвід мудріший семи розумних правил»,— говорить народна мудрість. Як добре, коли з дитиною поряд знаходиться мудра, досвідчена людина, яка порадить, допоможе, навчить. Про таких людей ми й поговоримо на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Повторення відомостей про типи мовлення, структуру твору-розповіді (вступ, основна частина, висновок, кінцівка), про складання плану

2. Обговорення тем

3. Читання зразків творів. Обговорення

ЧОГО НАВЧИВ МЕНЕ Мій ТРЕНЕР

Я ходжу на спортивну секцію з волейболу. Це дуже захоплива командна гра. Спочатку ми не могли діяти злагоджено, кожен намагався грати за себе, показати перш за все свої здібності. Але потім зрозуміли, що так нічого не вийде, ми не здобудемо перемоги. Наш тренер щоразу повторював: «Ви — команда, діяти повинні злагоджено, завжди бачити товариша поряд й обирати найкращу комбінацію гри». Я не дуже люблю розминки, біг і все інше. Але тренер мене переконав: «Без загальної підготовки, тренування, розвитку різних груп м’язів досягнеш мало, будеш у команді зайвим». Я дуже поважаю свого тренера і вдячний йому за науку. Без його порад та мудрого керівництва ми навряд чи змогли виграти на міському чемпіонаті.

ЧОГО НАВЧИЛА МЕНЕ МОЯ БАБУСЯ

Моя бабуся вже на заслуженому відпочинку. Тепер у неї більше часу для хатніх справ, для нас, онуків, та для того, щоб зайнятися улюбленою справою. Бабуся дуже любить квіти, город. Вона з любов’ю вирощує екологічно чисту городину, бо хоче, щоб ми були здоровими. А ще добре знається на лікувальних властивостях різних рослин. Тому вона часто водить нас на город (на дачу) й показує та розповідає: «Ось це кріп — він допомагає налагодити травлення; це — лаванда, діє як заспокійливе; квіти і ягоди суниці — допомагають при проблемах із нирками». А потім додає: «Мені здається, що у нас нічого нелікувального немає: усі фрукти й овочі містять корисні вітаміни й мікроелементи». А одного разу бабуся й зовсім здивувала нас. «Ось погляньте,— сказала вона,— звичайний бур’янець — кульбабки. А вони лікують дуже багато хвороб. З них варять мед, готують цілющі чаї, настоянки». От скільки див показала нам бабуся, навчила пильніше придивлятися до природи, берегти її!

Фізкультхвилинка

4. Вибір теми твору. Колективне складання плану

Орієнтовний план

1. Вступ. Моє улюблене заняття.

2. Людина, яка дає добрі поради.

3. Що означають для мене поради? У чому допомагають?

4. Які висновки можна зробити?

5. Написання твору-розповіді в чернетці

https://subject.com.ua/lesson/mova/5klas_6/60.html



05.05.2020р.
Тема: Розділові знаки при прямій мові

Повторити правила на с. 220. Виконати вправу 512.



02.04.2020 р. 

Узагальнення вивченого з теми "Другорядні члени речення"

Пригадаємо вивчене про речення






Зразок розбору речення
прикметник       іменник    прийменник      іменник        дієслово
Тихесенький     вечір           на                      землю           спадає. 
   /\/\/\/\/\/\/\/\       ____                              _._._._._._._.        ======

  (Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене).

Завдання: виконати розбір 4 речень, самостійно складених або виписаних із творів художньої літератури чи підручника "Українська мова".


03.04.2020 р.
Тема:Складання діалогу-розпитування з використанням реплік-речень, що містять означення і обставини на тему "Як пройти до музею" або "Моя хатня тваринка"
    Опрацювати матеріал за підручником. Скласти діалог із 7-8 реплік. Виконане завдання надіслати на електронну поштову скриньку  g.sotnik@ukr.net

06.04.2020 р.
Тема: Однорідні члени речення
виконати 2 вправи з підручника за власним вибором


07.04.2020 р.
Тема : Кома між обнорідними членами речення
 Вивчити правило на с.196.  виконати вправи 456, 457.

Розглянемо разом кілька речень.

Домовимось, що над однорідними членами речення ми ставитимемо букву О.
Запис має виглядати так:
    о          о
1. Реве та стогне Дніпр широкий.
===       ====
Це позначення прочитуємо так : "У цьому реченні 2 однорідні присудки реве,стогне, з'єднані сполучником та у пару, тому кома не ставиться".
                                            о              о
2. Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів.
                                              - - - -      - - - -
У другому реченні два однорідні додатки числом, славою, з'єднані сполучником а, тому ставимо кому.

Запам'ятайте: у синтаксисі прийнято робити схематичні позначення. так прямокутник означає просте речення. всередині прямокутника можуть бути умовні позначення членів речення і всіх ускладнень. наприклад, речення
Пісні зігрівають Всесвіт.   схематично позначають так:   
___________________________
│    _____ ======  - - - - - -    │
│_________________________│ .

Тепер розглянемо схематичне зображення речення з однорідними членами.
    о          о               о
Чисто, щедро, шепітливо горнеться трава.   Спочатку підкреслюємо всі члени речення.
_._._.    _._._.     _._._._._.    =======  _____

У цьому реченні 3 однорідні обставини, між якими нема сполучників, тому ставимо кому.

У схемі всередині кружечків має бути такий самий значок, як і підкреслення однорідних членів речення.
______________________
⇂☺,☺,☺  === _____        ⇃
⇂_____________________⇃  .

09.04.2020 р.
Тема: Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
Вивчити правило на с.199 підручника, виконати вправи 462, 463 і 465.
10.04.2020 р.
Тире при узагальнювальних словах з однорідними членами речення
Вивчити правило с.201, виконати вправи 467,468.


14.04.2020 р.
Тема: Звертання
Вивчити правила с. 202-203, виконати вправи 471(усно) та 472,475 (письмово)




16.04.2020 р.
Тема : РЗМ. Лист до рідної людини з використанням звертань. Оформлення конверта

Поміркуйте чи поспілкуйтеся із старшими:
·       Що таке лист? Які види листів ви знаєте?
·       Хто і кому може писати приватний (особистий) лист?
·       Коли виникає потреба писати листи? Коли, на вашу думку, міг бути написаний найперший лист?
·       Чи доводилося вам писати листи?
·       Як ви гадаєте, чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування?
·       3 яких частин складається текст традиційного листа?
·       Чи уявляєте ви лист без уживання звертання та формул етикету (слів ввічливості)? Чому?
Робота з пам'яткою


IV. ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ ПРО ЛИСТ ЯК ЖАНР МОВЛЕННЯ
Робота з теоретичним матеріалом
► Прочитайте текст. Яких рекомендацій необхідно дотримувати під час складання листів?
Більшість людей пише листи майже автоматично: розповідає про своє здоров’я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, немало залежить реакція адресата, його настрій.
Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа. Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується. У звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, високоповажний, дорогий та ін. Іменник, що означає людину, до якої звертається, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Іване, Галино. Якщо звертання виражене сполученням імені й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку: Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.
Коли ті, хто листуються, говорять одне одному Ви, то це слово має писатися з великої літери.
Звернення до адресата може бути ускладнене привітанням-побажанням, яке передує звертанню й епітету: добрий день, здрастуйте і под. Наприклад: «Добрий день, дорогий друже!» або «Здрастуй, Олексію!»
Далі автор розповідає про своє життя, здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес. Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажання здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.
Звичайно, можуть бути відхилення в плані викладу, зумовлені певними обставинами, але для людей з нормальними взаєминами характерна доброзичливість, повага, що виражається мовними кліше — привітаннями, побажаннями благополуччя (За Є. Чак).
► На основі порад Євгенії Чак складіть пам’ятку «Як оформляти лист». Доповніть пам’ятку власними рекомендаціями щодо почерку, охайності, грамотності оформлення листа, його композиції.
Колективна робота з текстами-зразками
► Прочитайте лист із твору Всеволода Нестайка «Пашка-чоботар». Зверніть увагу на побудову листа (початок, основну частину, кінцівку), його мовне оформлення. Як ви вважаєте, які емоції викликав лист в одержувача? Чи заспокоїв Павла автор листа? Чи зробив його щасливим?
ЛЮБИЙ ПАШО!
Вибач, що так трапилось. Не зможу я приїхати до Нового року. Дуже серйозно справою зайнятий. Ти ж знаєш. Тому затримаюсь. Але ти не сумуй. Новий рік обов’язково принесе тобі щастя. Я в це вірю. Він повинен бути щасливим, цей Новий рік. І він буде по-справжньому новим.
Мої товариші передають тобі великий привіт. Вони просто дивуються, як ти ловко працюєш. Я, мабуть, скоро приїду. І знаєш, якщо ти не проти, я заберу тебе з майстерні і будемо жити разом. Хочеш? А поки що передаю тобі невеликий новорічний гостинець. Цілую тебе міцно.
Тарас Іванович
► Прослухайте лист. З’ясуйте, кому він адресований. Свою думку обґрунтуйте. Доповніть лист звертанням.
Як у вас справи? Як бабуся з дідусем?
Дорогі мої, я доїхала до табору успішно! У перший день пройшов теплий літній дощик. Але вже ввечері була чудова погода.
Уранці другого дня сонечко пригріло як ніколи. Після сніданку ми пішли до моря купатися. Водичка була теплою і ніжною. Під вечір повіяв легенький вітерець.
Я думаю, що ви приїдете до мене у вихідні.
Любі мої, у мене все гаразд. Не хвилюйтеся! Я чекаю від вас листа.
Ваша Дарина
Словникова робота
► Порівняйте слова і їхнє визначення, з’ясуйте різницю.
Адрес — письмове звернення до особи.
Адреса — напис на конверті, місце проживання особи.
Адресат — той, хто отримує лист, телеграму.
Адресант — той, хто адресує, надсилає лист.
Клоуз-тест
► Доповніть речення потрібними словами чи словосполученнями.
1. Лист, як правило, треба починати із ...
2. Листи здебільшого надсилаються ...
3. На конвертах обов’язково вказують ...
4. Адресу треба писати ....

V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
Сторінка допитливих
Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова cover— «закривати». Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.
Робота над оформленням конверту
► Підпишіть конверт. Напишіть свою домашню адресу й адресу одержувача, скориставшись пам’яткою «Як оформляти конверт» і малюнком.
Як оформляти конверт
1. Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.
2. Послідовність відомостей така: 1) прізвище, ім’я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному); 2) вулиця, номер будинку, квартири; 3) населений пункт; 4) район, область (за потреби); 5) індекс; 6) країна (за потреби).

► Визначте правильно порядок оформлення конверта.
1. м. Харків.
2. Василенку Дмитру Івановичу.
3. вул. Дмитрова, 31.
4. 73011 (2, 3,1, 4)
Редагування листа
► Прочитайте й виправте помилки.
Напесать листа до вас
Змусили проблеми.
Вчора в класі говарив
Я на зборах знову —
Щоб нмхто з нас не робив
Помилок у мові.
Я завжди про це кажу,
Веступаювсюду,
Обіцяю і пишу —
Всім за пріклад буду!
Але учні виступ мій

Слухать не хотіли.
Тож я прошу вас одне:
Поможіть, будь ласка!
А то я, Мекола,
Не вчив правел з мови
І не можу прочитать
Власної промови,
Тому що я ні бе ні ме
В правел ах із мови.
До побачення. Пешіть.
І мене песать навчіть.

VI. САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ЛИСТА Й ОФОРМЛЕННЯ КОНВЕРТА
► Уявіть ситуацію: ви відпочиваєте в таборі й вирішили поділитися своїми враженнями з кимось. Складіть лист, визначивши адресанта. Оформіть конверт.    
(https://subject.com.ua/lesson/mova/5klas_2/37.html  )

17.04.2020 р.
Тема: Ознайомлення із найбільш уживаними вставними словами і сполученнями слів.
Уважно опрацюйте правила на с. 206, виконайте вправи 480 і 481.

21.04.2020 р.
Тема: Виділення (відокремлення) вставних слів на письмі комами.
Виконати вправи 483 і 486.


23.04.2020 р.
Тема: Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.


24.04.2020 р.
Тема: Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим зв'язком.

Опрацювати матеріал за підручником.
Запишіть речення, поясніть вживання розділових знаків, накресліть схеми цих речень.
Все минеться, одна правда останеться (Нар. творчість). Шелестить пожовкле листя по діброві, гуляють хмари (Т. Шевченко). Стогнали глухо берези, і хвилі плакали прозорі (М. Рильський). Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печалі й розкида кругом (В. Сосюра).
     Творче конструювання.
— Із простих речень утворіть складні, поставте розділові знаки.
1.Заховалося за горами сонечко. З гір повіяло холодом, вогкістю (Леся Українка). 2.Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 3.Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати.4. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.


28.04.2020 р.
Тема: Кома між частинами складного речення, з'єднаними сполучниковим зв'язком.
Вивчити правило на ст. 216, виконати вправи 502,503.

30.04.2020 р.
Тема: Контрольна робота

1-й варіант
► Завдання 1—8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому варіанті представлено речення з однорідними підметами?
А Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав леге­сенький туман (І. Нечуй-Левицький).
Б Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
В Блакитними очами дивляться мені в очі весна й небо (За Є. Гуцалом).
2. У якому варіанті при узагальнювальному слові ставимо дво­крапку? (Розділові знаки не розставлені)
А Зима це період зимових свят, подарунків та канікул.
Б Дерева кущі птахи все завмерло навколо.
В Я зробив усі завдання розв’язав задачі, написав вправу.
3.  У якому варіанті представлено речення зі звертанням?
А Мабуть, весна принесе з собою і радість.
Б Сподіваюся, сину мій, ти усе зробив правильно.
В Поля, ліси, гори — усе сяяло після дощу.
4.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі мабуть залишають свої сліди.
Б Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
В Усі: вовки, білки, зайці бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
5.  У якому варіанті правильно виділене вставне слово?
А Ти, напевно знаєш, що у ніч перед Різдвом трапляється щось таємниче.
Б Ти напевно, знаєш, що у ніч перед Різдвом трапляється щось таємниче.
В Ти, напевно, знаєш, що у ніч перед Різдвом трапляється щось таємниче.
6.  У якому варіанті представлене складне речення?
А У хатинці, як і в твоїй кімнаті, мерехтить іграшками й ліхта­риками святкова ялинка.
Б Життя людське таке коротке, а світ такий чарівний (В. Коза­ченко).
      В Засмутилося Літо, а тоді усміхнулося.
7.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Панас Мирний писав — «Життя — стерняста нива».
Б Панас Мирний писав: «Життя — стерняста нива».
В Панас Мирний писав: Життя — стерняста нива.
8.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Уже відспівав свою мелодію березень, і поплив з гір у доли швидкими потоками (Ф. Мамчур).
Б Уже відспівав свою мелодію березень і поплив з гір, у доли швидкими потоками (Ф. Мамчур).
В Уже відспівав свою мелодію березень і поплив з гір у доли швидкими потоками (Ф. Мамчур).
► Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позна­чений цифрою.
9. Установіть відповідність між реченням та наявністю в ньому даної синтаксичної конструкції(Розділові знаки не розставлені):
А однорідні члени
Б звертання
В вставне слово
Г дві граматичні основи
===========
1 Я посміхнувся і ліс вже не був по хмурим.
2 Зігрій мене сонечко своїм теплом.
3 Зима напевне буде суворою.
4 Раптом вітерець прошумів над зимовим лісом.
5 Пролетіла ворона і змахнула сніг на доріжку.
2-й варіант
► Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1.  У якому варіанті представлено речення з однорідними додатками?
А Я йду вздовж узлісся і насолоджуюся цією казковою красою.
Б Зима встановлює свої закони й правила.
В Сніг переливається різнобарвною веселкою, легкий морозець.
2.  У якому варіанті при узагальнювальному слові ставимо тире? (Розділові знаки не розставлені)
А Життя прожити не поле перейти.
Б Пронеслася над галявиною ціла зграйка птахів сороки ворони граки.
В На галявині в лісі в полі всюди чується гомін птахів.
3.  У якому варіанті представлено речення зі звертанням?
А Зігрій сонечко тепле нашу землю.
Б Сонечко яскраве гріє весело та радісно.
В Сяє сонце пливуть хмаринки щебечуть птахи.
4.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами принесли в подарунок білочці.
Б Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами — принес­ли в подарунок білочці.
В Усе це — мішечки з горішками, шишками та грибами принес­ли в подарунок білочці.
5.  У якому варіанті правильно виділене вставне слово?
А Пішла вона ще під інше віконце послухати може, там на неї чекають (І. Мацко).
Б Пішла вона ще під інше віконце послухати, може, там на неї чекають (І. Мацко).
В Пішла вона ще під інше віконце послухати, може там на неї чекають (І. Мацко).
6. У якому варіанті представлене складне речення?
А Та ворона, хоч і довго жила й багато бачила, завжди крякала щось неприємне.
Б А вона почула й передумала до нас іти (І. Мацко).
В До нас прилетіла на срібних конях всемогутня зима, і скоро випав сніг.
7. У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А В. Симоненко писав: «Давно немає літа з нами».
Б В. Симоненко писав — «Давно немає літа з нами».
В В. Симоненко писав: Давно немає літа з нами.
8. У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Вже за мить сховав Вітер сонечко, і сиві хмари посипали на землю сніг.
Б Вже за мить сховав Вітер сонечко і сиві хмари посипали на землю сніг.
В Вже за мить сховав Вітер сонечко і сиві, важкі хмари посипа­ли на землю сніг.
► Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позна­чений цифрою.
9. Установіть відповідність між реченням та наявністю в ньому пропонованої синтаксичної конструкції (Розділові знаки не роз­ставлені):
А однорідні члени
Б звертання
В вставне слово
Г дві граматичні основи
==========
1 Посуньтеся сестрички мої любі.
2 Оживе ліс і защебечуть птахи.
3 Скоро мабуть почнуться канікули.
4 Він одночасно писав і говорив по теле­фону.
https://www.schoollife.org.ua/tema-kontrolna-robota-3-z-temy-rechennya-z-odnoridnymy-chlenamy-zvertannya-vstavni-slova-5-klas-ukrajinska-mova/ 

04.05.2020 р.
Тема: Речення з прямою мовою
с 220 (правило), вправи 508, 510.






2 коментарі:

  1. Відповіді
    1. Вважаю всі завдання індивідуальними, тому не доцільно ділити роботу на класну і домашню. Шановні учні, виконуйте, будь ласка, завдання по можливості і не забувайте відпочивати і робити фізичні вправи, а також вправи для збереження зору.

      Видалити